Statut OPS

UCHWAŁA NR XVII/110/2016
RADY GMINY SOKOŁY
z dnia 29 grudnia 2016 r.


w sprawie nadania Statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Sokołach


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit h, art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, poz. 1579) oraz art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 930, poz. 1583), uchwala się co następuje:
§ 1. Nadaje się Statut Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Sokołach, w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
§ 3. Traci moc uchwała Nr XVIII/140/2013 Rady Gminy Sokoły z dnia 5 marca 2013 r. w sprawie nadania statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej w Sokołach (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2013 r. poz. 1588).
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady
Hanna Maria Kurzyna

Załącznik do Uchwały Nr XVII/110/2016
Rady Gminy Sokoły
z dnia 29 grudnia 2016 r.


STATUT OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W SOKOŁACH


Rozdział 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE


§ 1. 1. Ośrodek Pomocy Społecznej w Sokołach, zwany dalej „Ośrodkiem” jest jednostką organizacyjną Gminy Sokoły.
2. Ośrodek został powołany na mocy Uchwały Nr 46/X Gminnej Rady Narodowej w Sokołach z dnia 29 kwietnia 1990 roku w sprawie utworzenia Ośrodka Pomocy Społecznej.
3. Ośrodek nie posiada osobowości prawnej.
4. Siedziba Ośrodka mieści się w Sokołach przy ul. Rynek Mickiewicza 10.
5. Pełna nazwa Ośrodka brzmi: „Ośrodek Pomocy Społecznej w Sokołach”.
6. Ośrodek używa pieczęci podłużnej z nazwą w pełnym brzmieniu i dokładnym adresem Ośrodka
7. Ośrodek działa w granicach administracyjnych Gminy Sokoły.
§ 2. Ośrodek działa w szczególności na podstawie:
1) ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2016 r. poz. 930 z późn. zm.);
2) ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (tj. Dz.U. z 2016 r. poz. 1518 z późn. zm.);
3) ustawy z dnia 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (Dz. U. z 2016 r. poz.162);
4) ustawy z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz. U. z 2016 r. poz. 169 z późn. zm.);
5) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1355);
6) ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 121 z późn. zm.);
7) ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2016 r., poz. 902);
8) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2015 r. poz. 1390 późn. zm.);
9) ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 575);
10) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446);
11) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.);
12) ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2016 r. poz. 1047);
13) ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz.U. z 2016 r. poz. 546);
14) ustawy z dnia 5 grudnia 2014r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2016 r. poz. 785)
15) ustawy z dnia 20 kwietnia 2005 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2016 r. poz. 645);
16) ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U z 2016 r. poz. 195)
17) ustawa z dnia 26 października 1992 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2016 r poz. 487)
18) innych aktów prawnych dotyczących jego działalności;
19) niniejszego statutu.

Rozdział 2.
CELE I ZADANIA


§ 3. Celem działalności Ośrodka jest:
1) rozpoznanie i zaspokajanie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin mających trudności w samodzielnym funkcjonowaniu w społeczeństwie, podejmowanie działań prowadzących do ich życiowego usamodzielnienia i integracji ze środowiskiem oraz zapobieganie powstawania nowych problemów społecznych powodujących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej.;
2) doprowadzenie do możliwie pełnego życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem;
3) realizacja zadań własnych i zleconych wymienionych w ustawie o pomocy społecznej oraz innych zadań z zakresu zabezpieczenia społecznego wskazanych do realizacji przez Ośrodek, bądź powierzonych do realizacji w drodze porozumienia, uchwał Rady Gminy Sokoły oraz zarządzeń lub upoważnień Wójta Gminy
§ 4. Do zadań realizowanych przez Ośrodek należy w szczególności:
1) ocena oraz analizowanie stanu potrzeb lokalnych w zakresie pomocy społecznej, w tym problemów społecznych, potrzeb socjalnych zarówno jednostkowych jak i środowiskowych występujących na terenie gminy Sokoły;
2) praca socjalna;
3) przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą o pomocy społecznej świadczeń;
4) udzielanie pomocy środowiskowej i instytucjonalnej osobom oraz rodzinom znajdującym się w trudnych warunkach życiowych;
5) pobudzanie społecznej aktywności w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin;
6) koordynacja zadań związanych z pomocą społeczną;
7) realizacja zadań wynikających z ustawy o świadczeniach rodzinnych i ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów;
8) realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów;
9) realizacja zadań wynikających z ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci i jego wypłata.
10) realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej mających na celu ochronę
poziomu życia osób , rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.;
11) realizacja zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej;
12) ustalanie prawa do świadczeń zdrowotnych;
13) obsługa organizacyjno - techniczna zespołu interdyscyplinarnego;
14) kierowanie wniosków o ustalanie niezdolności do pracy i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami;
15) realizacja zadań wynikających z ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
16) realizacja zadań wynikających z ustawy o Karcie Dużej Rodziny;
§ 5. 1. Ośrodek realizuje zadania własne Gminy z zakresu pomocy społecznej, o których mowa w art. 17 ustawy o pomocy społecznej.
2. Ośrodek realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej z pomocy społecznej, o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej.
3. Ośrodek może realizować także inne zadania wynikające z przepisów szczególnych na podstawie stosownych upoważnień.
4. Ośrodek może realizować zadania finansowane lub współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
5. Ośrodek do realizacji swoich zadań statutowych może podpisywać stosowne umowy i porozumienia.
§ 6. Ośrodek sporządza ocenę zasobów pomocy społecznej w oparciu o analizę lokalnej sytuacji społecznej i demograficznej.
§ 7. W realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej Ośrodek współpracuje z organizacjami pozarządowymi, organizacjami społecznymi, samorządowymi jednostkami organizacyjnymi, Powiatowym Urzędem Pracy, służbą zdrowia, Kościołem katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Rozdział 3.
ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE


§ 8. 1. Działalnością Ośrodka kieruje Kierownik.
2. Zwierzchnikiem służbowym Kierownika Ośrodka jest Wójt Gminy Sokoły. Wójt wykonuje również czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do kierownika.
3. Kierownik zarządza Ośrodkiem i reprezentuje go na zewnątrz.
4. Kierownik działa na podstawie niniejszego statutu oraz w granicach upoważnień i pełnomocnictw udzielonych przez Wójta Gminy.
5. W czynnościach przekraczających zakres pełnomocnictwa, czynności prawne w imieniu Ośrodka podejmuje Wójt Gminy Sokoły.
6. Kierownik jest odpowiedzialny za właściwe funkcjonowanie Ośrodka, zarządza jednostką zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i Statutem OPS.
7. Kierownik Ośrodka nadzoruje całość prowadzonych przez Ośrodek zadań i odpowiada za ich prawidłową realizację.
8. Kierownik składa Radzie Gminy coroczne sprawozdanie z działalności Ośrodka oraz przedstawia potrzeby w zakresie pomocy społecznej.
9. Kierownik Ośrodka w celu realizacji zadań wydaje, w ramach zwykłego zarządu lub w granicach udzielonych pełnomocnictw zarządzenia, instrukcje, polecenia służbowe, obwieszczenia oraz wprowadza regulaminy dotyczące funkcjonowania Ośrodka.
§ 9. 1. W skład Ośrodka wchodzą następujące stanowiska pracy:
1) kierownik;
2) główny księgowy;
3) pracownicy socjalni;
4) pracownik ds. świadczeń rodzinnych;
5) pracownik ds. świadczenia wychowawczego.
2. W Ośrodku mogą być zatrudniani asystenci rodziny.
§ 10. 1. Pracowników Ośrodka zatrudnia i zwalnia Kierownik, dokonuje podziału obowiązków i ustala zakresy czynności pracowników.
2. Prawa i obowiązki, wymagania, kwalifikacje i zasady wynagradzania pracowników zatrudnionych w Ośrodku określają odpowiednie przepisy prawa oraz wydane na ich podstawie przepisy wewnętrzne.
3. Organizację wewnętrzną Ośrodka określa Kierownik w regulaminie organizacyjnym.
4. Zasady wynagradzania, premiowania i nagradzania pracowników określa Kierownik w formie regulaminu.
5. Na wniosek Kierownika Ośrodka Wójt może upoważnić w formie pisemnej innego pracownika Ośrodka do prowadzenia postępowania należącego do zakresu działania Ośrodka, a także może upoważnić do wydawania decyzji administracyjnych w tych sprawach.
6. Obowiązki kierownika podczas jego nieobecności pełni wyznaczony przez kierownika pracownik Ośrodka.

Rozdział 4.
GOSPODARKA FINANSOWA


§ 11. 1. Ośrodek jest jednostką budżetową sektora finansów publicznych.
2. Zasady gospodarki finansowej Ośrodka regulują przepisy odrębne.
3. Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest roczny plan finansowy obejmujący plan dochodów i
wydatków.
4. Działalność Ośrodka i zadania są finansowane ze środków otrzymywanych z budżetu państwa i budżetu
gminy, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5. Ośrodek może otrzymywać środki finansowe i rzeczowe na swoją działalność z innych źródeł.
6. Ośrodek prowadzi rachunkowość na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
7. Ośrodek posiada wyodrębniony rachunek bankowy.
§ 12. 1. Za całość gospodarki finansowej Ośrodka odpowiada Kierownik.
2. Obowiązki dotyczące gospodarki finansowej w zakresie powierzonym przez Kierownika Ośrodka pełni
główny księgowy jednostki.

Rozdział 5.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 13. Zmiany niniejszego statutu mogą być dokonane jedynie w trybie właściwym dla jego uchwalenia.


UCHWAŁA NR XX/123/2017
RADY GMINY SOKOŁY
z dnia 23 maja 2017 r.

w sprawie zmiany statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokołach


Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h, art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, poz. 1579, poz. 1948; z 2017 r. poz. 730) oraz art. 110 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 930, poz. 753, poz. 1583, poz. 1948, poz. 2174) uchwala się, co następuje:
§ 1. W statucie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokołach, stanowiącym załącznik do uchwały Nr XII/110/2016 Rady Gminy Sokoły z dnia 29 grudnia 2016 r. (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2017 r. poz. 207) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 2 w pkt 19 kropkę zastępuje się średnikiem;
2) w § 2 po pkt 19 dodaje się pkt 20 i pkt 21 w brzmieniu:
„20) ustawy z dnia 4 listopada 2016 roku o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” (Dz. U. z 2016 r. poz. 1860);
21) ustawa z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. z 2005 r. Nr 86, poz. 732 z późn. zm.);”;
3) w § 4 po pkt 16 dodaje się pkt 17 w brzmieniu:
„17) realizacja zadań wynikających z ustawy o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych i zaliczce alimentacyjnej;”;
4) § 9 ust.1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:
„5) pracownik do spraw świadczenia wychowawczego, funduszu alimentacyjnego i postępowania wobec dłużników alimentacyjnych”.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Sokoły.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady
Hanna Maria Kurzyna


UCHWAŁA NR XXXI/198/2018
RADY GMINY SOKOŁY
z dnia 9 października 2018 r.

w sprawie zmiany Statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokołach

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz  art. 40 ust. 2 pkt 2 ustaw o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, poz. 1000, poz. 1349, poz. 1432) oraz art. 110 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1508) uchwala się, co następuje:

§ 1. W Statucie Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokołach stanowiącym załącznik do Uchwały Nr XVII/110/2016 Rady Gminy Sokoły z dnia 29 grudnia 2016 roku w sprawie nadania Statutu Ośrodkowi Pomocy Społecznej (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2017 r. poz. 207), zmienionym Uchwałą Nr XX/123/2017 Rady Gminy Sokoły z dnia 23 maja 2017 roku w sprawie zmiany statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokołach (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2017 r. poz. 2197) oraz Uchwałą Nr XXIII/142/2017 Rady Gminy Sokoły z dnia 12 września 2017 r. w sprawie zmiany statutu Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokołach (Dz. Urz. Woj. Podl. z 2017 r. poz. 3499) wprowadza się następujące zmiany:

1) § 11 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

„6. Rachunkowość Ośrodka prowadzona jest w ramach wspólnej obsługi finansowej;”;

2) § 12 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Jednostką organizacyjną obsługującą jest Urząd Gminy Sokoły.”.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Sokoły.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.

Przewodniczący Rady
Hanna Maria Kurzyna

Udostępniający: Ośrodek Pomocy Społecznej w Sokołach

Wytwarzający/odpowiadający: Wojciech Malszko

Data wytworzenia: 2017-07-21

Wprowadzający: Wojciech Maleszko

Data modyfikacji: 2018-10-30

Opublikował: Wojciech Maleszko

Data publikacji: 2017-08-22